חוצה מזרח הרמון - סיפור דרך

מסלול חוצה מזרח הרמון - היפראקטיבי (הגדל תמונה)

אזור גיאוגרפי: מזרח הרמון

רקע:

אזור מזרח הרמון הוא שטח גדול הנמצא בתחום בין מכתש רמון לאזור צפון הערבה. הטיול חוצה את מזרח הרמון, שחלקו לא מסומן בשטח בסימון שבילים. הטיול מתחיל מהיציאה המזרחית של מכתש רמון ומסתיים במרכז ספיר בערבה.

סוג טיול: מיטיבי לכת. טיול מתגלגל בתא שטח מדברי, נדרש ידע בניווט.

משך הטיול: שלושה ימי הליכה. כ- 4 ק"מ סך הכל.

מפה והתמצאות: מפת סימון שבילים מס' 17: הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב.

עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב. התקופה המומלצת ביותר בין פברואר למרץ.

נקודת יציאה: חניון סהרונים.

נקודת סיום: מושב ספיר בערבה.

סוג המסלול (אורכי, מעגלי וכו'): אורכי, מתגלגל.

תחבורה:

הגעה אל נקודת ההתחלה:

נוסעים מבאר שבע למצפה רמון על כביש 40. ממצפה רמון יורדים דרומה לתוך מכתש רמון.

בתוך המכתש אחרי הירודות עוד כ-4 ק"מ על הכביש עד שמגיעים לפנייה שמאלה (מזרחה) משולטת לחניון בארות ועין סהרונים. נוסעים בדרך עפר רחבה כבושה, עוברים את חניון בארות בדרך עפר המסומנת באדום עד פנייה ימינה לחניון מצד סהרונים (חאן סהרונים). מגיעים לחניון סהרונים. סך כל הנסיעה בדרך העפר מהכביש: כ-7.5 ק"מ. כאן מתארגנים: תרמילים, ציוד, מים, אוכל וכד'.

מים:

אין מים בדרך כלל, למעט גב חולית או גבים בנחל מעוק. מאידך, ניתן להתקשר לידידי שביל ישראל בערבה ולבקש מהם להכניס מים לחניוני הלילה בהמשך, או פשוט לצאת עם רכב שטח מלווה.

חישוב מים לאדם ליום: 5-4 ליטרים.

ציוד ומזון: ציוד הליכה ותיקים נוחים. מפה ומצפן.

תיאום וחירום:

- פינוי ועזרה ראשונה: מאזור מכתש רמון מתפנים למד"א מצפה רמון. ממזרח למכתש מתפנים למרכז ספיר שם יש מרפאה או בבסיס הצבאי עין יהב צפונית למרכז ספיר שם יש רופא.

- אישורים בטחוניים: אזור הטיול נמצא בחלקו בשטח אש של רפא"ל וכל כניסה אליו, גם בסופי שבוע, מחייבת תיאום בטחוני. את האישורים יש לבקש טלפונית או מהלשכה לתיאום טיולים, במידה שמדובר בגוף של משרד החינוך, או דרך משרד תיאום פיקוד דרום למטיילים פרטיים.
הלשכה לתיאום טיולים: 02-6223360.
פיקוד דרום: 08-9902926/7.

המלצה:

סיפור דרך:

יום 1:

יציאה מעין סהרונים דרומה, אל תוך פרסת נקרות בשביל שסימונו כחול. ההליכה, תחילה דרומה, נוחה בוואדי די רחב וחצצי. מעט לפני עיקול של הפרסה לכיוון מזרח נפגוש את יובל נחל נקרות שנשפך אלינו ממערב. נפנה מזרחה עם "הפרסה", עוד כמה מאות מטרים והוואדי מתעקל שוב והפעם צפונה. פרסה מושלמת. נמשיך 700 מ' נוספים והשלמנו את הפרסה. כאן הוואדי "פונה" לצפון מזרח בתוך מעוק קטן שאורכו כ- 20 מ', עומקו כ- 1 מ' ורוחבו מטרים ספורים. אחרי השיטפונות יש כאן לעתים בריכה המחייבת שחייה או מעקף מלמעלה.

טיפ: אחרי המעוק מצד ימין נראה מערה עמוקה ומוצלת עם קרקע חולית המתאימה להפוגה קצרה ונעימה. עד לנקודה זאת כ-4 ק"מ.

עוד כמה מאות מטרים למזלג דרכים מסומנות ומפגש ואדיות. מכיוון מערב דרך המסומנת באדום מעין סהרונים, יורדת במעלה דקלים. ממזרח דרך המסומנת בשחור בתוך נחל ארדון. הדרך השחורה (עבירה לרכב שטח) מסתיימת במפגש עם הדרך האדומה (העבירה לרכב שטח). הדרך האדומה ממשיכה למעבר המיתולוגי (מפער נקרות) של חובבי רכבי שטח וממנה אל תוך נחל נקרות ואל מחוץ למכתש רמון. מסלול ההליכה יחצה את הדרך הזו עוד כמה פעמים במסלול.

כאן עוזבים את השביל המסומן ואת נחל נקרות וממשיכים לעלות בשלוחה על המפנה המזרחי של נחל נקרות ומעליו. טיפסנו לכיוון דרום מזרח בציר המיוחס לחלק מציר הבשמים. במפה מסומן השביל הזה כשביל עזים. בתחילת העלייה ישנו עמוד לבן המסמן את ציר העלייה. לאחר ההגעה לישורת ניתן ללכת כמה מאות מטרים מערבה לתצפית יפה על קניון נחל נקרות.

בהמשך המסלול יורד אל נחל נקרות. כבר מלמעלה ניתן לזהות את מצד נקרות הנמצא מעט אחרי המפגש של נחל נקרות עם נחל מישר. קטע זה הוא כ-8 ק"מ.

חניון לילה נמצא בערוץ נחל היורד אל נחל נקרות מצפון ובתוכו עצי שיטה גדולים. הנחל נמצא צמוד וממזרח למצד נקרות.

טיפ: חצו את נחל נקרות הרחב אל ערוץ נחל היורד מדרום. כ-400 מ' פנימה תראו את בור נקרות. ניתן להיכנס אל תוך הבור.

סך הכל: כ-13-12 ק"מ.

יום 2:

יום הרבה יותר קשה מבחינה פיזית וחלק גדול ממנו לא על שביל מסומן.

הולכים בעלייה מתונה בערוץ הנחל המנקז את הר בדד. השביל, כאמור, אינו מסומן. הולכים כ-4 ק"מ בתוך ערוץ הנחל במגמה כללית צפונה.
ערוץ הנחל מתעקל חדות לאחר שני ק"מ מזרחה ולאחר כ-350 מ' שוב צפונה. ראינו לפנינו את הר בדד מצד צפון מזרח. לאחר הטיפוס על ההר כדאי להמשיך לתצפית בנ.ג. 469 שבצידו הצפוני של ההר. התצפית שם יפהפייה לרוב הכיוונים והמאמץ כדאי.

המלצה: כדי לעלול על הר בדד צריך לחפש את השלוחות והערוצים המתונים. למעלה ההר הוא שולחני ושטוח.

מצפון להר מתחתר נחל מעוק ונשפך אל נחל נקרות ממערב למזרח. הירידה מהר בדד לנחל מעוק נעשית על שלוחת סכין חדה ותלולה עד קרוב לערוץ נחל מעוק.

ממשיכים במעלה הנחל לכיוון מערב. לאחר כמה מאות מטרים על המפנה הדרומי של נחל מעוק ראינו קיר אמוניטים קטן (מסומן במפה). סימון של שביל ישראל מגיע ממערב (כיוון מכתש רמון) ומתעקל לתוך ערוץ נחל מקומי, אליו ממשיכים.

ממשיכים צפונה בעלייה די תלולה על המפנה המערבי של ערוץ הנחל שמתעקל בהמשך לכיוון צפון מערב לתוך ערוץ נוסף. איתו ממשיכים לטפס עד לאוכף מרשים וצר. אחרי מנוחה קצרה ירדנו בדרך ארוכה, מפותלת ותלולה (מסומנת בסימון שביל ישראל), תחילה צפונה ואחר כך לכיוון מזרח אל נחל גלד. הדרך עוברת בדרך כלל מימין לנחל שמתחתר ונעשה קניוני עד למפל נחל גלד (חולית). חניון הלילה נמצא במפגש של נחל גלד עם נחל נקרות.

טיפ 1: מתחת למפל נחל גלד יש גב ענק המוכר כגב חולית. אחרי השיטפונות הגב מלא מים ועמוק. אם יש מים, הם מקור טוב לשתייה. כדאי לברר בתי ספר שדה באזור.

טיפ 2: בחניון הלילה משאירים ידידי שביל ישראל ממושבי צפון הערבה מים בג'ריקנים.

סך הכל הליכה ליום זה : 14-12 ק"מ.

יום 3:

יוצאים במורד נחל נקרות בדשדשת נחלים עם סימון שביל ישראל, הליכה של כ-2 ק"מ, כשמימין מתנשא הר יהב. עזבנו את נחל נקרות ונכנסנו לערוץ נחל היורד מצדו הצפוני של הר יהב בשביל מסומן וברור של שביל ישראל. הדרך המסומנת עולה אל הר יהב מצדו הצפוני. העלייה די תלולה בהתחלה ועוקפת מימין מפל קטן.

הדרך מובילה אל מתחת לשיא הגובה של הר יהב. כדאי לעזוב את השביל המסומן ולטפס אל הנקודה הכי גבוהה בהר יהב לתצפית היקפית ומרשימה במיוחד על הערבה.

חזרנו אל השביל במגמת ירידה ארוכה ומתונה לערוץ הרחב של נחל צבירה שלאורכו זרועים עצי שיטה יפים. המקום משמש גם כחניון לילה.

ממשיכים על שביל ישראל במגמה כללית לדרום מזרח, לכיוון הר שולחני שעליו עצי שיטה על קו הרכס. כדאי לבקר באתר הסדקים שלמעלה.

ממשיכים לתוך לנחל אשבורן, למקטע של קילומטר בתוכו לכיוון דרום. משם פנייה חדה לצפון מזרח ואחרי קצת פחות מ-3 ק"מ מגיע החלק האחרון והמיוחד של המסלול. אוכף קטן שממנו צופים אל נקודת הסיום - הערבה.

טיפ: הגיעו למקום כשעה לפני השקיעה. שבו על האוכף וחכו שהשמש תשקע ותצבע את הרי אדום באדום. מכאן הדרך קצרה ליישוב ספיר בערבה ולסיום.

סך כל הליכה ליום זה : כ-15 ק"מ.