צור קשר

4 - טג"ח
חפש את המטמון

ממצפה אופיר אל עין כנף (דרום רמת הגולן) - סיפור דרך

טיול קלאסי לרכבי שטח. אזור הטיול מיוחד בדרום רמת הגולן יפהפה, תמיד מפתיע עם אתרים מגוונים, תצפיות, היסטוריה, מים זורמים עם אפשרות לטבילה ו...נהיגה מאתגרת.

נקודת התחלה: מצפה אופיר

נקודת סיום: מושב כנף.
רמת קושי: בינונית כולל קטעי נסיעה טכניים.
מפה: 1:50,000 מספר 1 – חרמון גולן.
סוג המסלול: אורכי, על רכבי שטח וקטעי הליכה קצרים.
נקודות במסלול: מפגש נחלים סמק ואל על, גשר תוואי ההטייה, עין כנף.

הערות והנחיות:
1. מינימום כלי רכב ליציאה לטיול: 2
2. סוג כלי הרכב: 4X4, עדיף לבעלי רכבי שטח חזקים עם מיגון תחתון.
3. ציוד חובה: כל מה שצריך לטיול שטח חזק עדיפות לצמיגי שטח, רצועת גרירה ו/או כננת. קומפרסור טוב + מד לחץ אוויר, צמיגים שמורים וצמיג רזרבי טוב, ג'ק נורמלי מתאים לשטח עם לוח עץ עבה.
4. מפת סימון שבילים מספר 16 / GPS.
5. מומלץ לצאת בשעה מוקדמת מנקודת היציאה.
6. לצאת רק בסופי שבוע וחגים ולבדוק תיאום מול הרשויות.
7. הנסיעה רק בדרכים המסומנות בלבד.

סיפור דרך:

1. מפגש הבוקר על מצפה אופיר צריך להניב קפה מערכות מסוקסות, ארוחת בוקר שווה והתמקמות רגועה עם תצפית יפה אל הכנרת שמתחת. יושבים על המעקה ומתמזגים עם הטבע. טוב שאנשים קצת מאחרים. מצפה אופיר מתנשא לגובה של כ-450 מטר מעל הכנרת בגדתו המזרחית (עולים דרך צומת כורסי על הכביש מס' 789 לאפיק ונוסעים על פי השילוט למצפה אופיר - יש סימון ימינה וממשיכים בדרך עפר). המצפה הוקם על ידי ג'ימי, תושב גבעת יואב, לזכר בנו, וממנו נשקפים נחל סמק והכנרת במלוא יופייה. החניון מטופח, עם 15 עצי זית כמניין שנותיו של אופיר, שולחנות וספסלי אבן.

2. יוצאים בחזרה אל כביש מס' 789, פונים שמאלה לכיוון הכנרת כ- 3.5 ק"מ בירידה. בעיקול החד של הכביש לכיוון מערב פונים לדרך שמסומנת בסימון שבילים ירוק לכיוון צפון מזרח היורדת לכיוון נחל סמק.

3. לאחר כ- 3 ק"מ במפגש הנחלים סמק ואל על הדרך הירוקה חוצה את נחל סמק מייד אחרי החצייה נפגוש דרך בצע אדום שכיוונה – מזרח. כדאי לרדת מכלי הרכב ו"לשוטט" בתוך סבך הצמחייה והמים הזורמים.

4. חוזרים לכלי הרכב ונוסעים על הדרך האדומה כ- 3 ק"מ בעלייה מתונה עם כמה מאות מטרים של עבירות קשה המתאפיינת במעבר סלעים ואבנים. כאן מסתיימת הדרך האדומה.

5. נפנה בדרך המסומנת בשחור ימינה מזרחה בעלייה תלולה לכיוון אתר אל קנטיר. אתר יפהפה ששוחזר לא מזמן. עולים לכיוון אל קנטיר עד למגרש חנייה מסודר שממנו יוצא שביל יפה אל אתר העתיקות. מומלץ ביותר.

6. חוזרים אל כלי הרכב ושבים על עקבותינו לציר תוואי ההטיה על הדרך שסימונה שחור. בצומת הדרכים האדומה והשחורה נפנה צפונה על השחורה קצת מעל 2 ק"מ לכיוון גשר תוואי ההטיה. הדרך קלה יחסית עם סלעים וקטעים טכניים קלים. נזהה את גשר ההטיה ושם נחנה לארוחת צהרים קלילה בצל מתחת לגשר.

טיפ: מתחת לגשר הרימו עינכם אל תקרת הגשר....

7. נמשיך בדרך המסומנת בשחור, לצידו השני של ערוץ נחל סמק המטפסת על גדתו הצפונית של נחל סמק - אל על. גם כאן צפויים לנו קטעי מעברים אטיים ו2-3 מעיינות החוצים, או נובעים על הציר. בחורף הדרך מוצפת ולעיתים המעבר קשה ביותר ומחייב זהירות רבה.

עולים על הרמה שבין הנחלים סמק לנחל כנף עד לצומת טי.

שמאלה הדרך הכחולה תוביל למושב רמות (אם הספיק לכם ואתם קצת ירוקים).

8. נמשיך ימינה בדרך השחורה ונרד על המפנה הדרומי של נחל כנף, נחצה את הנחל ואחריו נעלה על גדתו הצפונית של נחל כנף בנסיעה איטית בין סלעים ואבנים. נגיע לחניון קטן של עין כנף ובית הכנסת דיר עזיז מתקופה המשנה והתלמוד. על שער הכניסה לעין כנף יש מקלט עם הסבר על המקום. נרד רגלית אל בין עצי אקליפטוס לעין כנף. חברי מושב כנף בנו בריכה מלבנת לתפארת עם המים הזורמים של המעיין. מומלץ להיכנס. קצת יותר למטה ישנה מרפסת תצפית אל נחל כנף עם נדנדות....זהו מקום להפסקה, קפה טוב ונישנושים.

9. נחזור אל רחבת החנייה נחצה את הדרך ונטפס כ- 150 מ' אל שרידי בית הכנסת דיר עזיז.

10. נחזור לכלי הרכב ונמשיך בדרך העפר המסומנת בסימון שחור מערבה ואחר כך צפונה בין איזור התעשייה בקטן של הישוב אל הכביש המוביל שמאלה לשער הישוב. נפנה ימינה אל צומת כביש 868. נפנה שמאלה – מערבה כק"מ וחצי ונפנה שמאלה למצפור בית צידא. תצפית יפה מאד לסיום וסיכום הטיול.

11. משם נמשיך לרדת צומת מעלה גמלא וכביש הכנרת אל כביש 92.