פידלסטיק, בשביל מה?

למה צריך את זה בכלל? ולמי זה, אם בכלל, מתאים
פידלסטיק, בשביל מה? (הגדל תמונה)

 

נתבקשתי ע"י גולשים ומדריכים להתייחס למיומנות גלישה עם פידלסטיק.  

להלן: המיומנות נועדה בעיקרה לגולש האחרון ללא צורך בחבל השארה ומשיכת חבל כפול. הגלישה בפועל נעשית על חבל אחד וחבל נוסף דק משמעותית ימשוך את הפידלסטיק לשחרור החבל העיקרי.  

אז, למה צריך את זה בכלל? ולמי זה, אם בכלל, מתאים.  

ע"פ המצדדים בשיטה: 1. חבל בגולש אחרון קלאסי עלול להיתקע. 2. מיומנות פידלסטיק מאפשרת לא להשאיר חבל השארה. 3. משקל החבלים בנשיאה אל הקניונים. 4. קושי במשיכת חבל במיומנות הקלאסית במיוחד במפלים גבוהים.  

1.      חבל בגולש אחרון קלאסי עלול להיתקע. התשובה שלי: חשוב ללמוד ולהשקיע במיומנות הקלאסית באופן שלא תתקע את החבל בעת המשיכה. לכותב שורות אלו מעולם לא נתקע  חבל בשום מפל, לא בארץ ולא בחו"ל. הסיבה, שוב. עבודה פשוט נכונה. לכן, כדי שהחבל לא יתקע צריך פשוט להתאמן על המיומנות עד לשלמות ולא לחפש מיומנות אחרת בגלל שאולי החבל יתקע. מאידך, האם בשיטת הפידלסטיק יתכן שהחבל יתקע? כן. כי גם כאן צריך להתאמן.  

2.      חבל השארה. אחד הדברים היפים שהיו לאורך שנים בין ציבור הגולשים, בעידן טרום הבולטים קבועים, היה, שאת חבלי ההשארה הישנים אספו המדריכים שהגיעו למפל והשאירו במקומם חבל השארה חדש. הסיבות: שמירה על הטבע, ומניעת פיתוי לשימוש חוזר בחבל ההשארה. הקניונים נשארו נקיים. אז, זאת ממש לא סיבה. ציבור הגולשים צריך לשמור על הטבע תוך הקפדה על איסוף הבקבוקים הריקים, לא להשאיר שאריות אוכל ושקיות וכד'.  

3.      משקל החבל. השאלה הראשונה שצריך לשאול: מה ההפרש במשקל?... תגלו שזה לא כזה סיפור ובוודאי אם יש קבוצה של כמה אנשים ומעלה. אז, ההפרש במשקל, זניח. 

4.      קושי במשיכת חבל במפלים גבוהים. אז, המפלים הגבוהים שהיו מוכרים ומוכרים גם היום הם למשל: המפל האחרון בנחל טור (כ-80 מ') - עגינות דרומיות גבוהות – אין בעיה.  המפל הגבוה בחצצון (כ- 116 מ') – שפת מפל חלקה ומדורגת, מפל נחל בוקק ( כ-110 מ' – כשהיה מותר). אז, לפחות בישראל זאת לא סיבה. ללא קשר אני סבור שיש מפלים נמוכים יותר ששפת הצוק היא בעייתית יותר ועשויה לתקוע את החבל. במיומנות הקלאסית הפעלת כוח למשיכת החבל במפל ארוך מעט קשה יותר. אבל, לא בגלל זה צריך פידלסטיק.  

סיבות נוספות: 

שימוש במיומנות עשוי לגרום לגולש לבחור בולט אחד בלבד לעיגון. במקומות לא מבולטים צריך למצוא סלע חלק מבלי להסתכן בשליפת החבל מעליו.

המיומנות אינה מבטיחה כלל אפשרות לשימוש במיומנות לכל סדרת המפלים בקניון בשל מבנה העיגונים ובפרט במקומות הלא מבולטים. כך, שהגולש יסחוב ממילא חבל נוסף. 

משיכת החבל הדק מפילה את הפידלסטיק שנחבט בסלעים וכמובן בקרקע. כפי שכל מדריך ממוצע יודע, את הפגיעות לא תמיד ניתן לראות ללא רנטגן.  

למדריך שמוביל קבוצת מטיילים שבאים לטייל ולהנות, ממילא יש חבל נוסף, אחד לפחות.... 

והשורה התחתונה: קניונינג, מעבר נחל, בעיני הוא קודם כל טיול לשם טיול. המטייל שאוהב לטייל במקומות כאלה יתרגש כמובן מעצם הגלישה, אבל עם הזמן, הקצר לדעתי, המטייל האמיתי, ייהנה יותר מצפונות הקניון וממש לא מהחבל, או, ממיומנות סתמית.  

אני מתנגד לשיטה הזאת, ראשית מן ההיבט הבטיחותי (פידלסטיק / חבל תקוע - אסור ולא ניתן לטפס על החבל... ומה אז?), שנית, העברת המיומנות ע"י מדריכים (שחלקם בעלי ניסיון מוגבל), בעיקר לאוכלוסייה מאוד לא מנוסה ובעלת הכשרה מוגבלת, אם בכלל. שלישית, פשוט לא צריך את זה. העובדה שהמיומנות הוותיקה הזאת נמכרת כחדשנית – היא פשוט מגוחכת, היא ממש לא. המיומנות היא די סתמית ובד"כ לא מתאימה, או, לא צריך אותה לרוב המקומות. 

למי זה עשוי להתאים, אולי?! למטיילים עצמאיים, מיומנים, מנוסים ואחראים מאד, המטיילים הבודדים, או, בזוגות, שטיולים כאלה הם חלק מאורח החיים שלהם. לא פחות. 

 

הדפס אותישלח לחבר

כניסה לחברים רשומים

 

חדשות

עצור
טיול ג'יפים בנהיגה עצמית בקירגיזטן
נפתחה ההרשמה לטיול ג'יפים בנהיגה עצמית לקירגסטאן. למעוניינים כנסו ללינק:
16/07/2017 13:00
טיול ג'יפים בנהיגה עצמית אל מונגוליה, ארץ השמים הכחולים
אחד מהמסעות האולטימטיביים לתרבות עתיקה בעקבות ג'נגיס חאן. ערבות העשב, מערב מונגוליה, אירוח בגרים (יורטות), מפגש עם מקומיים ונהיגה מאתגרת. http://www.hiperactivi.co.il/?CategoryID=230&ArticleID=221
2/08/2017
לוח אירועים
עבור לתוכן העמוד